Subscribe

RSS Feed (xml)

Email Subscription

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, August 27, 2009

Ramadhan: Antara Fadhilat dan Syarat


Tengah hari tadi aku dan rakan2 ofis berkesempatan hadir ke ceramah Ustaz Zawawi, ustaz yang selalu ceramah dalam tv tu. Awal2 lagi kitaorang dah keluar ofis sebab nak chop tempat. Kalau lambat alamat kena buat tahlil duduk atas tikar. Ramai jugak yang datang, bak kata ustaz, "takleh makan, so pergi la ceramah"...hehe...pergi ceramah pun dapat pahala tau even kita tersengguk2 pun...ustaz tu cakap...hehe..

Dalam ceramah, ustaz cakap salah kalau kita guna istilah bulan puasa, sepatutnya bulan ramadhan. Sebab bila kita guna istilah bulan puasa, kita hanya fikir bulan puasa hanya berpuasa dan tak ingat ibadah2 lain yang patut kita buat di bulan ramadhan. Ustaz jugak cakap kena tau antara pahala wajib dengan pahala sunat. Contoh macam berzikir dan melayan tetamu, melayan tetamu adalah wajib, berzikir tu pulak sunat. So kita kena utamakan melayan tetamu dulu.

Masa akhir ceramah ustaz tunjuk video budak2 sekolah tengah menangis keinsafan lepas tu siap peluk2 mak bapak, sujud kat kaki..fuh syahdu giler. Aku menahan air mata jek. Rupa2nya akak kat sebelah aku pun sama dok kesat2 air mata. Akak yang sorang lagi dok kesat air mata dengan tudung..hehe ingatkan aku sorang je yang tangkap syahdu...giler sedih masa tu...isk..terus ingat mak bapak kat kampung..mak bah apa khabar ye?? T_T

Seronok jugak sekali sekala dapat pergi ceramah ni. Dapat banyak input dan dapat mengingatkan diri kita semula sebab kadang2 kita mudah lupa walaupun asalnya kita tau sesuatu benda tu. Minggu depan Ustazah Nor Bahiyah pulak...mesti besttt!!!!

4 comments:

Anonymous said...

akak spastik,
selamat berpuasa..=)

amoi said...

haha...nak kena budak kecik nih :P

selamat berpuasa juga...jgn malas gi terawih :P

zamrita said...

hai..moi lama aku tak baca ko nyer blog..bast ke dengar ceramah tu...??
mesti best kan...kan...

amoi said...

hehe..meh la singgah sini selalu...aah...ceramah tu best...hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...